Dzięki życzliwej pomocy
uczestnika forum o2, zamieszczamy tekst haniebnej
ustawy sankcjonującej prawnie grabież majątku
narodowego przez Sektę Katolicką.
Zapisy tej ustawy
opatrzyliśmy własnym komentarzem
w kolorze czerwonym. |
Sejm Polskiej Rzeczypospolitej:
- wypełniając zobowiązania określone w Konstytucji Polskiej
Rzeczypospolitej
Ludowej,
- kierując się zasadami przyjętymi w Karcie Narodów
Zjednoczonych, w
Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie
Praw
Obywatelskich i Politycznych, Akcie Końcowym Konferencji
Bezpieczeństwa i
Współpracy w Europie oraz Deklaracji o wyeliminowaniu
wszelkich form
nietolerancji i dyskryminacji z powodów religijnych lub
przekonań,
- mając na celu dobro osoby ludzkiej oraz potrzebę
współdziałania wszystkich
obywateli dla rozwoju kraju , dla bezpieczeństwa narodu i
państwa polskiego
Winno być: mając na
celu dobro osoby ludzkiej oraz potrzebę współdziałania
wszystkich obywateli a nie wyłącznie obywateli wyznania
katolickiego dla rozwoju kraju , dla bezpieczeństwa narodu i
państwa polskiego
stanowi, co następuje:
Artykuł 1
Kościół Katolicki, zwany dalej "Kościołem", działa w
Rzeczypospolitej
Polskiej we wszystkich swoich obrządkach.
Artykuł 2
Kościół rządzi się w swych sprawach własnym prawem, swobodnie
wykonuje
władzę duchowną i jurysdykcyjną oraz zarządza swoimi sprawami.
Nie wszystkie "sprawy
Kościoła" są tylko i wyłącznie jego sprawami.
Dotowana pomoc
charytatywna, administrowanie cmentarzami i wiele innych
sfer
działalności Kościoła musi podlegać również nadrzędnej
jurysdykcji organów państwowych.
Artykuł 11
Kościelna osoba prawna nie odpowiada za zobowiązania innej
kościelnej osoby
prawnej.
Artykuł 17
1. Niedziele i następujące święta katolickie, zwane dalej
"świętami", są
dniami wolnymi od pracy:
1) 1 stycznia - uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi
(dzień Nowego
Roku),
2) drugi dzień Wielkiej Nocy,
3) dzień Bożego Ciała,
4) 15 sierpnia - uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi
Panny,
??? Święto zbędne, bo
mające słabe umocowanie w tradycji świeckiej.
5) 1 listopada - dzień Wszystkich Świętych,
6) 25 grudnia - pierwszy dzień Bożego Narodzenia,
7) 26 grudnia - drugi dzień Bożego Narodzenia.
2. Zmiana uregulowań, o których mowa w ust. 1, wymaga
uprzedniego
uzgodnienia między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a
Konferencją
Episkopatu Polski.
Winno być: Zmiana
uregulowań, o których mowa w ust. 1, nie wymaga uprzedniego
uzgodnienia między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
a Konferencją Episkopatu Polski, lub jakąkolwiek inną agendą
Kościelną.
Rozdział 7
Budownictwo sakralne i kościelne. Cmentarze
Artykuł 41
1. Kościół w Polsce i jego osoby prawne mają prawo realizacji
inwestycji
sakralnych i kościelnych.
2. Inwestycją sakralną jest budowa, rozbudowa, odbudowa
kościoła lub
kaplicy, a także adaptacja innego budynku na cele sakralne.
3. Inwestycją kościelną jest inwestycja kościelnej osoby
prawnej nie
wymieniona w ust. 2.
4. Inwestycje sakralne i kościelne podlegają ogólnie
obowiązującym przepisom
o planowaniu przestrzennym i prawa budowlanego, a w
odniesieniu do budynków
zabytkowych - również przepisom o ochronie dóbr kultury.
Artykuł 42
1. Plany zagospodarowania przestrzennego obejmują także
inwestycje sakralne
i kościelne oraz katolickie cmentarze wyznaniowe.
Przeznaczenie terenu na te
cele ustala się w tych planach na wniosek biskupa
diecezjalnego lub wyższego
przełożonego zakonnego.
2. Grunty stanowiące własność państwa lub mienie komunalne, a
przeznaczone w
planach zagospodarowania przestrzennego na cele wskazane w
ust. 1, będą
oddawane w użytkowanie wieczyste albo podlegały sprzedaży
kościelnym osobom
prawnym na ich wniosek.
Zbędna hojność. Grunty te
powinny być dzierżawione na podstawie umów zawieranych na
czas określony (np. 50 lat). Decyzje o przyznaniu dzierżawy
terenu i zgody na budowę cmentarza podejmowane być powinny w
wyniku przetargu ogłoszonego dla wszystkich podmiotów
gospodarczych (inwestorów).
3. Mienie gminne przeznaczone na te cele może być sprzedane za
cenę ustaloną
przez zebranie wiejskie, a na terenach miast - za cenę
ustaloną przez radę
narodową stopnia podstawowego.
Winno być: "Mienie gminne
i na terenach miast przeznaczone na te cele może być
sprzedane za cenę ustaloną przez niezależnych rzeczoznawców,
powołanych przez administrację państwową".
4. Biskupi diecezjalni lub wyżsi przełożeni zakonni uzgadniają
kolejność
realizacji inwestycji sakralnych i kościelnych na okres
narodowego planu
społeczno-gospodarczego.
Narodowy plan
społeczno-gospodarczy powinien być wolny od inwestycji
kościelnych. Te powinny pozostać wyłącznie wewnętrzną sprawą
Kościoła.
5. Szczegółowy tryb i zakres uzgadniania, o którym mowa w ust.
4, terminy
uzgadniania oraz postępowania w przypadkach losowych określa w
drodze
rozporządzenia Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa
w
porozumieniu z Sekretariatem Konferencji Episkopatu Polski.
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
Artykuł 43
1. Inwestycje sakralne i kościelne są finansowane ze środków
własnych
kościelnych osób prawnych.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do inwestycji mających na
celu stworzenie
warunków do działania duszpasterstwa wojskowego oraz
duszpasterstwa
specjalnego w zakładach państwowych.
Wojsko powinno zająć się
obronnością kraju a nie duszpasterstwem. Należy zlikwidować
funkcje duchowne w wojsku. Żołnierze różnych wyznań powinni
mieć możliwość uczestniczenia w ustalonych porach w
nabożeństwach dla ludności cywilnej o ile umożliwiają to
warunki w miejscach stacjonowania jednostek wojskowych.
Terminy uczestnictwa w nabożeństwach powinni ustalać "w
trybie roboczym" dowódcy tychże jednostek, gdyż obronność
kraju i gotowość bojowa winna stanowić
w wojsku wartość nadrzędną. Wojsko Polskie powinno być
bezwyznaniowe. Posługa duszpasterska dla oddziałów
stacjonujących poza granicami kraju leży w interesie
Kościoła i powinna być realizowana jego własnymi środkami na
zasadach podobnych do funkcjonowania misji katolickich.
3. Na odbudowę i utrzymanie dóbr kultury stanowiących własność
kościelnych
osób prawnych będą udzielane dotacje państwowe na podstawie
odrębnych
przepisów.
Artykuł 48
1. Kościół ma prawo do emitowania w środkach masowego
przekazywania Mszy św.
w niedziele i święta oraz swoich programów, w szczególności
religijno-moralnych, społecznych i kulturalnych.
Winno być: "Kościół ma
prawo do emitowania we WŁSNYCH środkach masowego
przekazywania Mszy św. w niedziele i święta (...)"
Ze względu na szkodliwość
społeczną, Kościół nie ma prawa emitowania swoich programów
w innych środkach masowego przekazu - poza własnymi.
2. Sposób realizacji uprawnień, o których mowa w ust. 1,
regulują
porozumienia między a Sekretariatem Konferencji Episkopatu
Polski a
jednostkami publicznej radiofonii i telewizji.
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
3. Kościół ma prawo do zakładania i używania urządzeń
radiokomunikacyjnych
przeznaczonych do nadawania programów radiofonicznych i
telewizyjnych oraz
do uzyskiwania na ten cel niezbędnych częstotliwości na
zasadach określonych
w przepisach ustawy o radiofonii i telewizji.
4. (skreślony).
Artykuł 49
1. Kościelne osoby prawne mają prawo zakładania i prowadzenia
własnych
teatrów, kin, wytwórni filmów i wytwórni innych środków
audiowizualnych.
2. Kościelne osoby prawne mają prawo dystrybucji i
rozpowszechniania filmów
i innych środków audiowizualnych.
Winno być: "Ze względu na
szkodliwość społeczną, kościelne osoby prawne mają prawo
dystrybucji i rozpowszechniania filmów i innych środków
audiowizualnych wyłącznie we własnym zakresie, oraz w
oparciu o służby i agendy kościelne.
3. Korzystanie z praw, o których mowa w ust. 1 i 2, następuje
bez obowiązku
uzyskiwania zezwoleń i upoważnień na tę działalność, jeśli
jest prowadzona
na potrzeby realizacji zadań religijno-moralnych w sferze
kultury. O
podjęciu i prowadzeniu tej działalności władza kościelna
powiadamia
państwowy organ właściwy do udzielania takich zezwoleń i
upoważnień.
Winno być: "Działalność o
której mowa w ust. 1 wymaga uzyskania zgody państwowych
organów władzy, na równi z innymi podmiotami gospodarczymi."
4. Kościelne osoby prawne mogą otrzymywać jako darowizny z
zagranicy na
własne potrzeby urządzenia i materiały niezbędne do
prowadzenia działalności
określonej w ust. 1.
Artykuł 50
1. Kościelne osoby prawne mają prawo zakładania i posiadania
archiwów i
muzeów.
2. Kościelne osoby prawne mają prawo do gromadzenia zbiorów
bibliotecznych
na cele wewnętrzne i publiczne. O podjęciu publicznego
udostępniania zbiorów
władza kościelna powiadamia właściwy do rejestacji bibliotek
organ
państwowy.
Winno być: Kościelne
osoby prawne mają prawo do gromadzenia zbiorów
bibliotecznych na cele wewnętrzne i publiczne. Ze względu na
ewentualną szkodliwość społeczną, na podjęcie publicznego
udostępniania zbiorów władza kościelna musi uzyskać zgodę
stosownego urzędu administracji państwowej.
3. Kościół i jego osoby prawne mają, bez potrzeby uzyskiwania
zezwoleń,
prawo organizowania i prowadzenia związanej z wypełnianiem
jego zadań
działalności kulturalnej i artystycznej.
Winno być: Ze względu na
ewentualna szkodliwość społeczną, Kościół i jego osoby
prawne mają,
bez potrzeby uzyskiwania zezwoleń, prawo organizowania i
prowadzenia związanej z wypełnianiem jego zadań
działalności kulturalnej
i artystycznej wyłącznie w lokalach i na terenach lub
rozgłośniach i stacjach telewizyjnych będących jego
własnością.
Artykuł 51
Instytucje państwowe i kościelne współdziałają w ochronie,
konserwacji,
udostępnianiu i upowszechnianiu zabytków architektury
kościelnej i sztuki
sakralnej oraz ich dokumentacji, muzeów, archiwów i bibliotek
będących
własnością kościelną, a także dzieł kultury i sztuki o
motywach religijnych,
stanowiących ważną część dziedzictwa kultury polskiej.
Winno być: Instytucje
państwowe i kościelne mają obligatoryjny obowiązek
współdziałania w ochronie i konserwacji, w celu
zagwarantowania udostępnienia i upowszechnienia wśród
obywateli zabytków architektury kościelnej i sztuki
sakralnej oraz ich dokumentacji, muzeów, archiwów i
bibliotek będących własnością kościelną, a także dzieł
kultury i sztuki o motywach religijnych, stanowiących ważną
część dziedzictwa kultury polskiej.
DZIAŁ III
Sprawy majątkowe kościelnych osób prawnych
Artykuł 52
Kościołowi i jego osobom prawnym przysługuje prawo nabywania,
posiadania i
zbywania mienia ruchomego i nieruchomego, nabywania i zbywania
innych praw
oraz zarządzania swoim majątkiem.
Artykuł 53
(skreślony).
Artykuł 54
1. W obrocie nieruchomościami między kościelnymi osobami
prawnymi nie
stosuje się prawa pierwokupu na rzecz Skarbu Państwa.
2. Przy nabywaniu nieruchomości lub ich części przez kościelne
osoby prawne
od osób trzecich prawo pierwokupu może być stosowane jedynie w
przypadkach,
gdy inwestor państwowy lub spółdzielczy uzyskał wcześniej
decyzję o
ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na tej
nieruchomości lub
części tej nieruchomości.
Winno być: Przy nabywaniu
nieruchomości lub ich części przez kościelne osoby prawne od
osób trzecich, prawo do zakupu może być stosowane jedynie w
przypadkach, gdy inwestor państwowy lub spółdzielczy nie
uzyskał wcześniej decyzji o
ustaleniu lokalizacji
jakiejkolwiek inwestycji na tej nieruchomości lub części tej
nieruchomości.
Artykuł 55
1. Majątek i przychody kościelnych osób prawnych podlegają
ogólnym przepisom
podatkowym z wyjątkami określonymi w ust. 2-6.
Winno być: Majątek i
przychody kościelnych osób prawnych podlegają ogólnym
przepisom podatkowym.
2. Kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z
tytułu przychodów
ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby
te nie mają
obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o
zobowiązaniach
podatkowych.
Zapis ten należy
zlikwidować w całości do czasu, gdy ustawodawca nie
zagwarantuje analogicznych praw wszystkim pozarządowym
organizacjom pożytku publicznego.
3. Dochody z działalności gospodarczej kościelnych osób
prawnych oraz
spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są
zwolnione od
opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku
podatkowym lub
w roku po nim następującym na cele kultowe,
oświatowo-wychowawcze, naukowe,
kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą, punkty
katechetyczne,
konserwację zabytków oraz na inwestycje sakralne, o których
mowa w art. 41
ust. 2, i te inwestycje kościelne, o których mowa w art. 41
ust. 3, których
przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady
charytatywno-opiekuńcze, jak
również remonty tych obiektów.
Winno być: Dochody z
działalności gospodarczej kościelnych osób prawnych oraz
spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są
zwolnione od opodatkowania
w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym
lub w roku po
nim następującym na działalność charytatywno-opiekuńczą, konserwację zabytków, jak
również remonty tych obiektów.
4. Kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania i od
świadczeń na
fundusz gminny i fundusz miejski, od nieruchomości lub ich
części,
stanowiących własność tych osób lub używanych przez nie na
podstawie innego
tytułu prawnego na cele niemieszkalne, z wyjątkiem części
zajmowanej na
wykonywanie działalności gospodarczej.
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
5. Zwolnienie od opodatkowania podatkiem od nieruchomości oraz
od świadczeń
na fundusz gminny i fundusz miejski obejmuje nieruchomości lub
ich części
przeznaczone na cele mieszkalne duchownych i członków zakonu,
jeżeli:
1) są one wpisane do rejestru zabytków,
2) służą jako internaty przy szkołach i seminariach
duchownych, domy zakonów
kontemplacyjnych, domy formacyjne zakonów i domy księży
emerytów (sióstr
emerytek),
Winno być: "służą jako
internaty przy szkołach i seminariach duchownych, domy
księży emerytów (sióstr emerytek),"
3) znajdują się w budynkach kurii diecezjalnych i biskupich,
zakonnych
zarządów generalnych i prowincjonalnych w Sekretariacie
Prymasa Polski i w
Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski.
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
6. Nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez
kościelne osoby
prawne w drodze czynności prawnych oraz spadkobrania, zapisu i
zasiedzenia
jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty
skarbowej,
jeżeli ich przedmiotem są:
1) rzeczy i prawa nie przeznaczone do działalności
gospodarczej,
Winno być: obiekty kultu
takie jak, krzyże i krucyfiksy, obrazy, relikwiarze, itp.
2) sprowadzane z zagranicy maszyny, urządzenia i materiały
poligraficzne
oraz papier.
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
7. Darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą
są wyłączone z
podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym i
podatkiem
wyrównawczym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi
darczyńcy
pokwitowanie odbioru oraz - w okresie dwóch lat od dnia
przekazania
darowizny - sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę
działalność. W
odniesieniu do darowizn na inne cele mają zastosowanie ogólne
przepisy
podatkowe.
8. Kościelne jednostki organizacyjne, o których mowa w art.
12, mogą być na
wniosek kościelnej osoby prawnej uznane przez właściwą izbę
skarbową za
odrębne podmioty podatkowe, jeśli są organizacyjnie
wyodrębnione.
9. Nabywanie rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w ust.
6, jest
zwolnione od opłat sądowych i notarialnych, z wyłączeniem
opłat
kancelaryjnych.
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
Artykuł 56
Wolne od opłat celnych są:
1) przesyłane z zagranicy dla kościelnych osób prawnych dary:
a) przeznaczone na cele kultowe, charytatywno-opiekuńcze i
oświatowo-wychowawcze,
Ze względu na szkodliwość
społeczną katolickiej działalności oświatowej, winno być:
przeznaczone na cele kultowe i charytatywno-opiekuńcze,
b) maszyny, urządzenia i materiały poligraficzne oraz papier,
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
2) wysyłane przez kościelne osoby prawne za granicę dary:
a) na rzecz zagranicznych i międzynarodowych instytucji
Kościoła
Katolickiego,
b) przeznaczone dla ofiar klęsk żywiołowych i osób
znajdujących się w
szczególnej potrzebie.
DZIAŁ IV
Przepisy przejściowe i końcowe
Rozdział 1
Regulacja spraw majątkowych Kościoła
Artykuł 60 Artykuł ten
należy zlikwidować w całości, gdyż sankcjonuje bezzasadne
rozdawnictwo majątku narodowego.
1. Nieruchomości lub
ich części, pozostające w dniu wejścia w życie ustawy
we władaniu
kościelnych osób prawnych, stają się z mocy prawa ich
własnością, jeżeli:
1) były własnością
diecezji, parafii, klasztorów lub innych instytucji
grecko-katolickich
(unickich),
2) podlegały
przejęciu na własność Państwa z mocy ustawy z dnia 20 marca
1950 r. o przejęciu
przez Państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom
posiadania
gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego (Dz.
U. Nr
9, poz. 87 i Nr 10,
poz. 111 i z 1969 r. Nr 13, poz. 95), zwanej dalej
"ustawą o dobrach
martwej ręki", a zostały pozostawione, wydzierżawione lub
przekazane kościelnym
osobom prawnym,
3) podlegały
przepisom dekretu z dnia 24 kwietnia 1952 r. o zniesieniu
fundacji (Dz. U. Nr
25, poz. 172 i z 1957 r. Nr 1, poz. 3), a zostały
poręczone,
pozostawione, wydzierżawione, wynajęte lub przekazane
kościelnym
osobom prawnym,
4) zostały przez byłe
władze zaborcze austriackie przejęte na własność
funduszy religijnych,
funduszy naukowych, szkół parafialnych lub katolickich
gmin parafialnych,
5) znajdują się na
nich cmentarze lub obiekty sakralne wraz z budynkami
towarzyszącymi;
dotyczy to również obiektów położonych na obszarze miasta
stołecznego Warszawy,
nie dotyczy natomiast kościołów garnizonowych.
2. Przez "budynki
towarzyszące" obiektom sakralnym rozumie się położone w
sąsiedztwie obiektów
sakralnych: budynki stanowiące mieszkanie proboszcza
lub rektora i
kancelarię parafialną lub kancelarię rektora (plebanię),
budynki stanowiące
mieszkanie wikariuszy (wikariatkę), budynki stanowiące
mieszkanie
pracowników świeckich parafii lub rektoratu (organistówkę),
budynki punktu
katechetycznego i budynki domu zakonnego związanego z
duszpasterstwem w tym
obiekcie sakralnym albo świadczeniem w nim pomocy.
3. Nieruchomości lub
ich części, o których mowa w ust. 1 pkt 4, które w dniu
wejścia w życie
ustawy znajdują się we władaniu państwowych jednostek
organizacyjnych,
stają się z mocy prawa odpowiednio własnością Skarbu
Państwa, innych
państwowych osób prawnych lub mieniem komunalnym.
4. Nieruchomości lub
ich części, o których mowa w ust. 1 pkt 4, znajdujące
się w samoistnym
posiadaniu osób fizycznych lub osób prawnych nie
wymienionych w ust. 1
i 3, podlegają nabyciu w drodze zasiedzenia, przy
zaliczeniu okresu
posiadania przed dniem wejścia w życie ustawy.
5. Stwierdzenie
przejścia własności nieruchomości lub ich części, o których
mowa w ust. 1 i 3,
następuje w drodze decyzji terenowego organu
administracji
państwowej o właściwości szczególnej do spraw wyznań stopnia
wojewódzkiego.
6. Decyzje, o których
mowa w ust. 5, mogą być zaskarżone do sądu
administracyjnego.
Skarga na nie wydanie decyzji jest dopuszczalna po upływie
2 lat od daty
wszczęcia postępowania administracyjnego.
7. Przejście
własności nieruchomości lub ich części na podstawie ust. 1 i
3
jest wolne od
podatków i opłat związanych z tym przejściem, a wynikające z
niego wpisy do ksiąg
wieczystych i ich zakładanie są wolne od opłat.
8. Postępowanie
sądowe lub administracyjne dotyczące nieruchomości, o
których mowa w ust. 1
i 3, ulega zawieszeniu, a sądy lub organy
administracji
państwowej przekazują ich akta organowi, o którym mowa w
ust.
5.
9. Organ, który wydał
decyzję ostateczną określoną w ust. 5, zawiadamia o
niej sąd lub organ
administracji państwowej, który zawiesił postępowanie,
zwracając akta
sprawy. Sąd lub organ administracji państwowej umorzy
postępowanie.
Artykuł 61
1. Na wniosek kościelnych osób prawnych wszczyna się
postępowanie, zwane
dalej "postępowaniem regulacyjnym", w przedmiocie przywrócenia
im własności
upaństwowionych nieruchomości lub ich części:
1) nie pozostających we władaniu kościelnych osób prawnych
nieruchomości, o
których mowa w art. 60 ust. 1 pkt 1, chyba że pozostają one w
dniu wejścia w
życie ustawy we władaniu innych kościołów i związków
wyznaniowych,
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
2) przejętych w toku wykonywania ustawy o dobrach martwej
ręki, jeżeli nie
wydzielono z nich należnych w myśl tej ustawy gospodarstw
rolnych
proboszczów. Z gruntów tych mogą być również wydzielone
gospodarstwa rolne
do 50 ha dla poszczególnych diecezji, seminariów duchownych i
domów
zakonnych prowadzących działalność określoną w art. 20 i 39;
dla pozostałych
domów zakonnych mogą być wydzielone gospodarstwa rolne do 5
ha. W skład
gospodarstw rolnych mogą wchodzić także grunty leśne
stanowiące część
składową przejętych uprzednio nieruchomości ziemskich,
3) które należały do zakonów bezhabitowych i stowarzyszeń
kościelnych, a
zostały przejęte w toku likwidacji dokonanej na podstawie
rozporządzenia
Ministra Administracji Publicznej z dnia 10 marca 1950 r. w
sprawie
przystosowania stowarzyszeń do przepisów prawa o
stowarzyszeniach (Dz. U. Nr
9, poz. 98),
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
4) mienia fundacji kościelnych,
5) przejętych po 1948 r. w trybie egzekucji zaległości
podatkowych,
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
6) wywłaszczonych, jeżeli odszkodowanie za wywłaszczoną
nieruchomość nie
zostało wypłacone lub nie zostało podjęte,
Winno być:
"wywłaszczonych, jeśli odszkodowanie za wywłaszczoną
nieruchomość nie zostało wypłacone",
6a) przejętych na podstawie dekretu z dnia 26 października
1945 r. o
własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy
(Dz.U. Nr 50,
poz. 279),
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
7) przejętych we władanie państwowych jednostek
organizacyjnych bez tytułu
prawnego, bez względu na późniejsze ustawodawstwo
konwalidujące te
przejęcia.
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
2. Przedmiotem postępowania regulacyjnego może być również
przekazanie
własności nieruchomości lub ich części:
1) w celu przywrócenia w nich sprawowania kultu religijnego
lub działalności
kościelnych osób prawnych w zakresie, o którym mowa w art. 20
i 39,
2) których stan prawny nie jest ustalony, jeżeli nie stoją
temu na
przeszkodzie prawa osób trzecich.
Zapis ten należy
zlikwidować w całości. Ze względu na dobro społeczne
nieruchomości takie należy nieodpłatnie przekazywać do
dyspozycji pozarządowym organizacjom pożytku publicznego.
3. W odniesieniu do nieruchomości objętych dekretem z dnia 26
października
1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st.
Warszawy (Dz. U.
Nr 50, poz. 279) stosuje się odpowiednio art. 63 ust. 1, z tym
że w
odniesieniu do gruntów objętych tym dekretem przedmiotem
postępowania
regulacyjnego jest ustanowienie użytkowania wieczystego.
Zapis ten należy
zlikwidować w całości.
4. Regulacja nie może naruszać:
1) przepisów ustawy z dnia 3 stycznia 1946 r. o przejęciu na
własność
Państwa podstawowych gałęzi gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 3,
poz. 17, Nr
71, poz. 389 i Nr 72, poz. 394, z 1958 r. Nr 45, poz. 224 oraz
z 1969 r. Nr
13, poz. 95),
2) (skreślony).
3) praw nabytych przez niepaństwowe osoby trzecie, w
szczególności przez
inne kościoły i związki wyznaniowe oraz rolników
indywidualnych.
Artykuł 71
1. Ubezpieczenie społeczne duchownych reguluje odrębna ustawa.
2. Niezależnie od ustawowego ubezpieczenia duchownych
kościelnych osoby
prawne mogą prowadzić wewnętrzną działalność ubezpieczeniową
na rzecz
duchownych, która w rozumieniu ustawy jest działalnością
niegospodarczą.