Poniższy
tekst zamieszczamy
dzięki
życzliwej pomocy uczestnika forum o2.
|
KONKORDAT
Pozwoliłem sobie
przygotować pełny tekst konkordatu wraz
z krytycznym komentarzem. Moim zdaniem, ta szczególna umowa
międzynarodowa
(dotycząca przecież wyłącznie obywateli Rzeczypospolitej) nie może być
ratyfikowana! Ogranicza bowiem suwerenność naszego państwa, nakłada na
obywateli znaczne obciążenia finansowe, jest sprzeczna z konstytucyjną
zasadą
rozdziału kościoła od państwa, gwałci zasadę równouprawnienia wyznań,
odstaje
od zasady suwerennej autonomii świeckich i wierzących.
Konkordat z 28 lipca 1993 roku
zacznie obowiązywać w miesiąc po wymianie dokumentów ratyfikacyjnych.
Wcześniej
wymagana jest zgoda Sejmu i Senatu oraz podpis Prezydenta R.P. Byłby to
ewenement w posoborowej (1962-65) działalności kościoła. Po 1965 roku
watykańska dyplomacja nie doprowadziła do podpisania konkordatu z
władzami
żadnego państwa. Wprawdzie w 1984 roku ratyfikowano we Włoszech "Układ
o
zmianie Konkordatu Laterańskiego", ale było to w istocie dostosowanie
przestarzałego układu z 1929 roku, do nowej, demokratycznej Konstytucji
Włoch,
głoszącej wolność sumienia, wyznania i równość obywateli.
Konkordat polski z 10 lutego 1925
roku, sygnowany przez Prezydenta RP Stanisława Wojciechowskiego oraz
papieża
Piusa XI (wcześniej nuncjusza w Polsce) przestał faktycznie obowiązywać
po II
wojnie światowej. Watykan nie zgadzał się na stałe ustanowienia
administracji
kościelnej na Ziemiach Odzyskanych, państwo zaś respektowało jedynie
zasady
obsadzania urzędów kościelnych. Dopiero w 1983 roku, na posiedzeniu
Komisji
Wspólnej Rządu i Episkopatu biskupi zaproponowali podpisanie konwencji
polsko-watykańskiej, normującej relacje państwo-kościół. Jej projekt,
zawierający
23 artykuły, obie strony parafowały 4 maja 1988 roku, przesyłając go do
Watykanu. Strona kościelna zobowiązała się m.in. do szanowania
świeckiego
charakteru państwa; rząd zaś gwarantował m.in. swobodę działalności
kościoła.
Konwencja ta miała być ratyfikowana łącznie z ustawą "o stosunku
państwa
do kościoła katolickiego".
W związku ze zbliżającymi się wyborami 1989 roku, ustawę trzy tygodnie
wcześniej uchwalił Sejm. Watykan nie podjął żadnych negocjacji w
sprawie
uzgodnionego projektu konwencji. Wkrótce nuncjusz apostolski
przedstawił
ówczesnemu solidarnościowemu rządowi zupełnie nowy dokument,
zawierający
rozbudowaną preambułę i 29 artykułów. W imieniu rządu H.Suchockiej
skwapliwie
podpisał go 28 lipca 1993 roku ówczesny minister spraw zagranicznych
K.Skubiszewski. Decyzja o ratyfikacji konkordatu należy obecnie do
Sejmu,
Senatu i Prezydenta R.P. Mam nadzieję, iż konkordat nie zostanie nigdy
ratyfikowany.
Ryszard
M. Zając poseł na Sejm R.P.
(sekretarz
Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Wolności
Światopoglądowej)
KONKORDAT pomiędzy
Rzeczypospolitą Polską a Stolicą
Apostolską podpisany w dniu 28 lipca 1993 roku w
Warszawie,
przez Krzysztofa Skubiszewskiego, ministra spraw zagranicznych R.P.
oraz
arcybiskupa Józefa Kowalczyka, nuncjusza apostolskiego
Stolica
Apostolska i
Rzeczypospolita Polska, · dążąc do trwałego i harmonijnego uregulowania
wzajemnych stosunków, · biorąc
pod uwagę fakt, że religia katolicka jest wyznawana przez większość
społeczeństwa polskiego, · podkreślając posłannictwo kościoła
katolickiego, rolę odegraną przez
kościół w tysiącletnich dziejach Państwa Polskiego oraz znaczenie
pontyfikatu
Jego Świątobliwości Papieża Jana Pawła II dla współczesnych dziejów
Polski, · zważywszy
przełomowe znaczenie odzyskania niepodległości i suwerenności przez
Państwo
Polskie oraz w trosce o jego pomyślny rozwój,
· stwierdzając doniosły wkład
kościoła w rozwój
osoby ludzkiej i umacnianie moralności,
· kierując się wymienionymi
wartościami oraz
powszechnymi zasadami prawa międzynarodowego, łącznie z normami
dotyczącymi
poszanowania praw człowieka i podstawowych swobód oraz wyeliminowania
wszelkich
form nietolerancji i dyskryminacji z powodów religijnych,
· uznając,
że fundamentem rozwoju wolnego i demokratycznego społeczeństwa jest
poszanowanie godności osoby ludzkiej i jej praw, · uwzględniając nową strukturę
administracyjną kościoła w Polsce, ustanowioną bullą papieską "Totus
Tuus
poloniae populus", postanowiły
zawrzeć niniejszy Konkordat, przy czym Rzeczypospolita Polska
uwzględniła swe
zasady konstytucyjne i ustawy, a Stolica Apostolska - dokumenty Soboru
Watykańskiego II, dotyczące wolności religijnej i stosunków pomiędzy
kościołem
a wspólnotą polityczną oraz przepisy prawa kanonicznego.
W tym celu Stolica Apostolska,
reprezentowana przez Jego Ekscelencję Księdza Józefa Kowalczyka,
Arcybiskupa
Tytularnego Heraklei, Nuncjusza Apostolskiego w Warszawie,
Rzeczypospolita
Polska, reprezentowana przez Jego Ekscelencję Pana Krzysztofa
Skubiszewskiego,
Ministra Spraw Zagranicznych, uzgodniły co następuje:
komentarz: Preambuła jest nadmiernie
rozbudowana (w konkordacie z 1925 była o połowę
krótsza i bardziej konkretna). Zapis o "odzyskaniu suwerenności i
niepodległości przez Państwo Polskie" budzi uzasadnione podejrzenie, iż
autorzy podkreślają restytucję państwa:
to zaś oznacza kwestionowanie legalności dotychczas obowiązującego
prawa.
Preambuła jest nierównoprawna, nadmiernie podkreślając rangę kościoła.
Zapis o
kierowaniu się "powszechnymi zasadami prawa międzynarodowego, łącznie z
normami dotyczącymi poszanowania praw człowieka i podstawowych swobód"
jest dosyć obłudnie dwuznaczny. W odróżnieniu od Rzeczypospolitej
Polskiej
Stolica Apostolska nie ratyfikowała dotąd Międzynarodowych Paktów Praw
Człowieka z 1966 r. oraz Europejskiej Konwencji Praw Człowieka z 1950
roku.
Artykuł 1
Rzeczypospolita
Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół
katolicki są -
każde w swej dziedzinie - niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują
się do
pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we
współdziałaniu
dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
komentarz: Nie sposób
jednoznacznie określić "dziedziny"
kościoła i państwa, zwłaszcza w takich sferach życia społecznego, jak
np.
zawieranie małżeństw czy nauczanie. Jeśli zauważymy, iż przedstawiciele
kościoła nie zobowiązali się nawet do respektowania ... Konstytucji
R.P., zapis
taki jest nie do przyjęcia.
Artykuł 2
W celu
utrzymania i umacniania więzi pomiędzy Układającymi się Stronami oraz w
celu
wypełniania powierzonej każdemu z nich misji, Nuncjusz Apostolski
rezyduje, jak
dotychczas w stolicy Polski, a polski
Ambasador
nadzwyczajny i pełnomocny przy Stolicy Apostolskiej w Rzymie.
Artykuł 3
Rzeczypospolita
Polska zapewnia Kościołowi katolickiemu oraz jego osobom prawnym i
fizycznym
swobodę utrzymywania stosunków i komunikowania się ze Stolicą
Apostolską, z
Konferencjami Episkopatów, z Kościołami partykularnymi, a także między
sobą i
innymi wspólnotami, instytucjami, organizacjami i osobami w kraju i za
granicą.
Artykuł 4
1.
Rzeczypospolita Polska uznaje osobowość prawną Kościoła katolickiego.
2. Rzeczypospolita Polska uznaje
również osobowość prawną wszystkich instytucji kościelnych,
terytorialnych i
personalnych, które uzyskały taką osobowość na podstawie przepisów
prawa
kanonicznego. Władza kościelna dokonuje stosownego powiadomienia
kompetentnych
organów państwowych
3. Inne
instytucje kościelne mogą na wniosek władzy kościelnej uzyskać
osobowość prawną
na podstawie prawa polskiego.
komentarz: Bardzo kontrowersyjny zapis,
zrównujący osoby prawne prawa kanonicznego z
osobami prawnymi polskiego prawa cywilnego, a nawet pozwalający uzyskać
osobowość prawną (art.4 ust.3) przez te podmioty, które nie mają
osobowości
prawnej w świetle prawa kanonicznego (np. spółki prawa handlowego).
Krąg osób
prawa kanonicznego, uzyskujących z mocy konkordatu osobowość prawną w
rozumieniu prawa cywilnego, winien być ograniczony wyłącznie do
kościelnych
osób prawnych, realizujących cele religijne i kultowe. Choćby ze
względu na
treść kan. 120 par. 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego: "osoba prawna ze swej
natury trwa nieprzerwanie. Wygasa jednak, jeśli zostanie zniesiona
przez kompetentną
władzę albo nie działa przez okres stu lat ..." (sic!).
Prawo kanoniczne jest wewnętrznym
prawem kościoła, znanym tylko wąskiemu gronu specjalistów. Państwo może
w
dowolnej umowie międzynarodowej podporządkować się postanowieniom prawa
wewnętrznego drugiego państwa - tyle, że w ten sposób skazuje się na
utratę
części własnej suwerenności!
Artykuł 5
Przestrzegając
prawa do wolności religijnej, Państwo zapewnia Kościołowi katolickiemu,
bez
względu na obrządek, swobodne i publiczne pełnienie jego misji, łącznie
z
wykonywaniem jurysdykcji oraz zarządzaniem i administrowaniem jego
sprawami na
podstawie prawa kanonicznego.
komentarz: Zapis nie
precyzuje, jak rozumieć "misję
kościoła", jakiego rodzaju sytuacji ma dotyczyć jego jurysdykcja, jakie
"sprawy" mają być przezeń "zarządzane i administrowane".
Wolność religijna nie może być interpretowana jako działalność
naruszająca
porządek prawny w państwie; nie może oznaczać swoistego immunitetu
duchownych,
w postaci odpowiedzialności prawnej wyłącznie na podstawie prawa
kanonicznego
(a nie na podstawie polskiego prawa karnego, bądź cywilnego); nie może
wreszcie
być rozumiana jako np. prawo do prowadzenia działalności gospodarczej,
wolnej
od przestrzegania prawa państwowego.
Artykuł 6
1.
Tworzenie właściwych Kościołowi struktur należy do kompetentnej władzy
kościelnej; dotyczy to w szczególności erygowania, zmieniania i
znoszenia
prowincji kościelnych, archidiecezji, ordynariatu polowego,
administratur
apostolskich, prałatur personalnych i terytorialnych, opactw
terytorialnych,
parafii instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia
apostolskiego oraz
innych kościelnych osób prawnych.
2. Żadna część terytorium polskiego nie będzie włączona do diecezji lub
prowincji kościelnej mającej swą stolicę poza granicami
Rzeczypospolitej
Polskiej.
3. Żadna diecezja,
mająca swą stolicę w Rzeczypospolitej Polskiej nie będzie się
rozciągała poza
granice Państwa Polskiego.
4.
Biskup należący do Konferencji Episkopatu Polski nie będzie należał do
krajowej
konferencji Episkopatu w innym państwie.
5. Biskup nie będący obywatelem polskim nie będzie
należał do Konferencji Episkopatu Polski. Biskup taki nie będzie
sprawował
jurysdykcji w Rzeczypospolitej Polskiej, wyjąwszy legata lub innego
wysłannika
papieskiego.
komentarz: Art.6 ust. 1 jest sprzeczny z
art. 16 - albo w kwestii ordynariatu
polowego "kompetentna władza kościelna" ma wyłączną władzę, albo też
działa "w porozumieniu z kompetentnymi władzami Rzeczypospolitej
Polskiej". W art,.6 ust.2 pominięto region kościelny (kanon 433 par. 1
Kodeksu Prawa Kanonicznego) oraz prowincję zakonną (kan. 621 KPK). Może
to
oznaczać prawo kościoła do tworzenia regionów kościelnych (kilka
sąsiednich
diecezji) oraz prowincji zakonnych, niezależnie od obywatelstwa i
narodowości
ich członków i obejmujących swym zasięgiem terytorialnym obszar innego
państwa.
Nie chroni przed taką sytuacją art.6 ust.1; ponieważ struktury te nie
zawsze
muszą posiadać osobowość prawną; na dodatek pozostają zazwyczaj w
wyłącznej
jurysdykcji Watykanu. Międzynarodowe konsekwencje takich uregulowań
podkreśla
możliwość mianowania nuncjuszem w Polsce niekoniecznie obywatela
polskiego
(zgodnie z art. 6) oraz zezwolenie biskupom na samodzielne decydowanie
(zgodnie
z art. 18), w jakim języku ma być prowadzona katechizacja czy posługi
duszpasterskie.
Artykuł
7
1.
Urzędy kościelne obsadza kompetentna władza kościelna zgodnie z
przepisami
prawa kanonicznego.
2. Mianowanie i
odwoływanie biskupów należy wyłącznie do Stolicy Apostolskiej.
3. Stolica Apostolska będzie
mianować biskupami w Polsce duchownych, którzy są obywatelami polskimi.
4. W odpowiednim czasie
poprzedzającym ogłoszenie nominacji biskupa diecezjalnego Stolica
Apostolska
poda jego nazwisko do poufnej wiadomości Rządu Rzeczypospolitej
Polskiej.
Dołożone zostaną starania, aby to powiadomienie nastąpiło możliwie
wcześnie.
komentarz: Zapis art.7 ust.4 o "możliwie
wczesnym powiadomieniu" jest dość
naiwny, znacznie lepiej byłoby ustalić określoną ilość dni przed. Patrz
też
komentarz do art.6.
Artykuł 8
1.
Rzeczypospolita Polska zapewnia Kościołowi katolickiemu wolność
sprawowania
kultu, zgodnie z artykułem 5.
2. Organizowanie kultu publicznego należy do władzy kościelnej zgodnie
z
przepisami prawa kanonicznego i z zachowaniem odpowiednich przepisów
prawa
polskiego.
3. Miejscom
przeznaczonym przez właściwą władzę kościelną do sprawowania kultu i
grzebania
zmarłych państwo gwarantuje w tym celu nienaruszalność. Z ważnych
powodów i za
zgodą kompetentnej władzy kościelnej można przeznaczyć te miejsca na
inny
użytek. Niniejszy przepis nie ogranicza stosowania prawa polskiego w
przypadkach wywłaszczenia, z zachowaniem standardów prawa
międzynarodowego.
4. Sprawowanie kultu publicznego w
miejscach innych, niż określone w ustępie 3, nie wymaga zezwolenia
władz
państwowych, chyba że odpowiednie przepisy prawa polskiego stanowią
inaczej, w
szczególności ze względu na bezpieczeństwo i porządek publiczny.
5. Władza publiczna może podjąć
niezbędne działania w miejscach określonych w ustępie 3, także bez
powiadomienia władzy kościelnej, jeśli jest to konieczne dla ochrony
życia,
zdrowia lub mienia.
komentarz: Brak jest podtrzymania zapisu
ustawy z 31.01.59 o cmentarzach i chowaniu
zmarłych (Dz.U. 1972 nr 47 poz. 298), ustalającego, że w
miejscowościach, w
których nie ma cmentarza komunalnego, zarząd cmentarza wyznaniowego
umożliwia
pochowanie - na tych samych prawach - osób innego wyznania lub
niewierzących.
Nie wiadomo, co rozumieć przez sformułowania "bezpieczeństwo i porządek
publiczny", czy też "standardy międzynarodowe" (art.17
Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka?).
15 lutego 1994 kościoły członkowskie Polskiej Rady
Ekumenicznej oświadczyły, iż obawiają się że "przepisy konkordatu,
dotyczące cmentarzy, wyłączające cmentarze rzymskokatolickie w zakresie
zarządzania spod obowiązujących ustaw państwowych, uniemożliwią
chowanie na
nich osób innych wyznań i bezwyznaniowych."
Artykuł 9
1.
Wolne od pracy są niedziele i następujące dni świąteczne:
1 stycznia - uroczystość Świętej Bożej
Rodzicielki Maryi (dzień Nowego Roku),
drugi dzień Wielkanocy,
dzień Bożego Ciała,
15 sierpnia - uroczystość wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, 1 listopada - dzień
Wszystkich
Świętych, 25
grudnia - pierwszy
dzień Bożego Narodzenia, 26
grudnia
- drugi dzień Bożego Narodzenia,
2. Rozszerzenie powyższego wykazu może nastąpić po porozumieniu
Układających się Stron.
komentarz: Nie ma zapisu o możliwości
zmniejszenia liczby świąt, chociaż kan. 1246
par. 2 Kodeksu Prawa Kanonicznego uprawnia Konferencję Episkopatu do
zniesienia
danego święta lub przeniesienia go na najbliższą niedzielę. Skreślenie
któregokolwiek ze świąt wymaga w tej sytuacji renegocjacji konkordatu.
Artykuł 10
1. Od
chwili zawarcia małżeństwo kanoniczne wywiera takie skutki, jakie
pociąga za
sobą zawarcie małżeństwa zgodnie z prawem polskim, jeżeli:
1/ między nupturientami nie
istnieją przeszkody wynikające z prawa polskiego,
2/ złożą oni przy zawieraniu małżeństwa zgodne oświadczenie
woli dotyczące wywarcia takich skutków,
3/ zawarcie małżeństwa zostało wpisane w aktach stanu cywilnego
na
wniosek przekazany Urzędowi Stanu Cywilnego w terminie pięciu dni od
zawarcia
małżeństwa; termin ten ulega przedłużeniu, jeżeli nie został dotrzymany
z
powodu siły wyższej, do czasu ustania tej przyczyny,
2. Przygotowanie do zawarcia małżeństwa kanonicznego
obejmuje pouczenie nupturientów o nierozerwalności małżeństwa
kanonicznego oraz
o przepisach prawa polskiego dotyczących skutków małżeństwa.
3. Orzekanie o ważności małżeństwa
kanonicznego, a także w innych sprawach małżeńskich przewidzianych w
prawie
kanonicznym, należy do wyłącznej kompetencji władzy kościelnej.
4. Orzekanie w sprawach małżeńskich
w zakresie skutków określonych w prawie polskim należy do wyłącznej
kompetencji
sądów państwowych.
5. Kwestia
powiadamiania o orzeczeniach wskazanych w ustępach 3 i 4 może być
przedmiotem
postępowania określonego w artykule 27.
6. Celem wprowadzenia w życie niniejszego artykułu
dokonane zostaną konieczne zmiany w prawie polskim.
komentarz: Przepis ten umożliwia "legalną
bigamię", tzn. Zawarcie
małżeństwa kanonicznego przez osobę pozostającą w związku małżeńskim w
świetle
prawa cywilnego. Kan. 1701 par. 1 pkt. 2 w zasadzie zabrania zawarcia
takiego
związku, ale decyduje o tym biskup diecezjalny, udzielając stosownej
dyspensy.
Prawo kanoniczne dopuszcza ponadto (tzw. przywilej pawłowy), aby
ochrzczony
małżonek pozostawił nieochrzczonego, zawierając nowy związek.
Przepis ten może stanowić podstawę
żądań, aby małżeństwa zawarte w trybie art. 10 wyłączone były spod
instytucji
świeckiego rozwodu. Jeśli tzw. ślub kościelny nie zostanie
zarejestrowany w USC
należy się liczyć z brakiem prawnych możliwości ochrony interesów
(także
majątkowych) żony i dzieci. Wreszcie, zapis o ślubie kościelnym,
znajdujący się
na świeckim "potwierdzeniu małżeństwa" oznaczać będzie w istocie
wprowadzenie do cywilnych dokumentów informacji o preferencji
religijnej danej
osoby, co jest sprzeczne z zasadą wolności sumienia.
Ponadto "Polska Rada Ekumeniczna jest przekonana,
że przepisy konkordatu normujące zawieranie małżeństw zostaną w drodze
ustawowej rozciągnięte na inne kościoły."
Artykuł 11
1.
Układające się strony deklarują wolę współdziałania na rzecz obrony i
poszanowania instytucji małżeństwa i rodziny będących fundamentem
społeczeństwa. Podkreślają one wartość rodziny, przy czym Stolica
Apostolska,
ze swej strony potwierdza naukę katolicką o godności i nierozerwalności
małżeństwa.
komentarz: Przepis ten będzie
interpretowany jako zakaz rozwodów;
cywilne sądy nie będą uprawnione do rozwiązywania ślubów kościelnych,
ani też
do unieważnienia "potwierdzeń ślubu kościelnego, wydawanych przez USC.
Artykuł 12
1.
Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci oraz zasadę
tolerancji
Państwo gwarantuje, że szkoły publiczne podstawowe i ponadpodstawowe
oraz
przedszkola prowadzone przez organy administracji państwowej i
samorządowej,
organizują zgodnie z wolą zainteresowanych naukę religii w ramach planu
zajęć
szkolnych i przedszkolnych.
2.
Program nauczania religii katolickiej oraz podręczniki opracowuje
władza
kościelna i podaje do wiadomości kompetentnej władzy państwowej.
3. Nauczyciele religii muszą
posiadać upoważnienie (missio canonica) od biskupa diecezjalnego..
Cofnięcie
tego upoważnienia oznacza utratę prawa do nauczania religii. Kryteria
wykształcenia pedagogicznego oraz forma i tryb uzupełniania tego
wykształcenia
będą przedmiotem uzgodnień kompetentnych władz państwowych z
Konferencją
Episkopatu Polski.
4. W
sprawach treści nauczania i wychowania religijnego nauczyciele religii
podlegają przepisom i zarządzeniom kościelnym, a w innych sprawach
przepisom
państwowym.
5. Kościół
katolicki korzysta ze swobody prowadzenia katechezy dla dorosłych,
łącznie z
duszpasterstwem akademickim.
komentarz: Przepis sankcjonuje nauczanie
religii w szkołach, wprowadzone głośną i
kontrowersyjną "Instrukcją" oraz wprowadza nakaz prowadzenia takiej
nauki w przedszkolach i szkołach wyższych. Obawy budzi brak nadzoru
państwa nad
programem i nauczaniem religii w szkołach publicznych; konsekwencją
unormowań
tego artykułu ("w ramach planu zajęć") będzie pełnoprawny udział
katechetów w Radach Pedagogicznych. Konkordat narusza tym artykułem
prawo
rodziców do nie ujawniania swych przekonań i prawo dziecka do
swobodnego
rozwoju światopoglądowego, sprzyja zaś nietolerancji i dyskryminacji,
dwulicowości i obłudzie.
Znaczące są konsekwencje finansowe dla budżetu państwa - jak
wynika z
wyjaśnień MEN (pismo do mnie z dnia 03 lipca 1996 znak: DKWS-WZP-
1032-154-MK/96) "należy zakładać, że w 1996 r. w szkołach podstawowych
prowadzonych przez gminy zajęcia z katechezy prowadzi około 6.148
księży i
diakonów, w szkołach prowadzonych jako zadanie własne przez miasta o
statusie
gmin około 809, a w szkołach prowadzonych przez MEN i inne resorty -
3.043
księży i diakonów. Szacunkowy koszt wprowadzenia wynagrodzeń dla około
10 000
księży i diakonów kształtowałaby się w skali roku 1996 na poziomie
około 137
milionów złotych (84 mln zł w szkołach podstawowych prowadzonych przez
gminy,
11 mln zł w szkołach prowadzonych przez miasta uczestniczące w
programie
pilotażowym i 42 mln zł w szkołach prowadzonych przez MEN i inne
resorty) (..)
w dniu 29 maja 1996 r. na posiedzeniu Komisji Wspólnej Przedstawicieli
Rządu i
Episkopatu Polski zostało przyjęte ustalenie, że księżom i diakonom
Kościoła
katolickiego nauczającym religii w szkołach, wynagrodzenie będzie
wypłacane od
dnia 01 września 1997 r." W piśmie MEN do mnie z dnia 14 lutego 1994
znak:
DOK-WZP-1032-12-MK/94 wskazano, że "gdyby w każdym oddziale religia
nauczana była w wymiarze dwu godzin tygodniowo, jak to wynika z
rozporządzenia,
to wówczas liczba osób nauczających religii kształtowała by się na
poziomie ok.
34 tys."
Artykuł 13
Dzieciom
i młodzieży katolickiej przebywającym na koloniach i obozach oraz
korzystających z innych form zbiorowego wypoczynku zapewnia się
możliwość
wykonywania praktyk religijnych, a w szczególności uczestniczenia we
Mszy św. W
niedziele i święta.
Artykuł 14
1.
kościół katolicki ma prawo zakładać i prowadzić placówki oświatowe i
wychowawcze, w tym przedszkola oraz szkoły wszystkich rodzajów, zgodnie
z
przepisami prawa kanonicznego i na zasadach określonych przez
odpowiednie
ustawy.
2. W realizowaniu minimum programowego przedmiotów
obowiązkowych i w wystawianiu druków urzędowych szkoły te podlegają
prawu
polskiemu. W realizowaniu programu nauczania pozostałych przedmiotów
szkoły te
stosują się do przepisów kościelnych. O publicznym charakterze tych
szkół i
placówek decyduje prawo polskie.
3. Nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy oraz uczniowie i
wychowankowie szkół i placówek wymienionych w ustępie 1 - jeśli są one
szkołami
lub placówkami publicznymi albo mają uprawnienia szkół lub placówek
publicznych
- mają prawa i obowiązki takie same, jak analogiczne osoby w szkołach i
placówkach publicznych.
4.
Szkoły i placówki wymienione w ustępie 1 będą dotowane przez Państwo
lub organy
samorządu terytorialnego w przypadkach i na zasadach określonych przez
odpowiednie ustawy.
komentarz: Artykuł przyznaje nauczycielom
i wychowawcom szkół katolickich uprawnienia
wynikające m.in. z Karty Nauczyciela. Nowelizacja postanowień "Karty"
wobec tej grupy osób będzie mogła być dokonana dopiero za zgodą
Watykanu.
Zobowiązanie się państwa w umowie międzynarodowej do dotowania
katolickich
szkół i placówek ma bardzo wysoką rangę i będzie musiało być
respektowane,
niezależnie od ilości takich szkół (a więc i wysokości kosztów), nie
wprowadzono bowiem żadnych ograniczeń. W oparciu o ten przepis można
zanegować
każdą ustawę budżetową.
Artykuł 15
1.
Rzeczpospolita Polska gwarantuje Kościołowi katolickiemu prawo do
swobodnego
zakładania i prowadzenia szkół wyższych, w tym uniwersytetów, odrębnych
wydziałów i wyższych seminariów duchownych oraz instytutów
naukowo-badawczych.
2. Status
prawny szkół wyższych, o których mowa w ustępie 1, a także tryb i
zakres
uznawania przez Państwo kościelnych stopni i tytułów oraz status prawny
wydziałów teologii katolickiej na uniwersytetach państwowych regulują
umowy
pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Konferencją Episkopatu
Polski upoważnioną
przez Stolicę Apostolską.
3. Papieska Akademia Teologiczna w
Krakowie i Katolicki Uniwersytet Lubelski są dotowane przez Państwo.
Państwo
rozważy udzielanie pomocy finansowej odrębnym wydziałom, wymienionym
wustępie1.
komentarz: Zobowiązanie się państwa w
umowie tak wysokiej rangi do finansowania szkół
duchownych katolickich bez prawa jakiegokolwiek nadzoru, z obowiązkiem
uznawania "kościelnych stopni i tytułów" ma charakter rażąco
dyskryminujący państwo. Na podstawie ustawy z 14.06.1991, na zasadach
analogicznych jak dla uczelni państwowych (z wyłączeniem dotacji na
inwestycje)
finansowany jest Katolicki Uniwersytet Lubelski - np. w roku 1993
dotacja ta
wyniosła 109 miliardów 744 miliony starych złotych.
Jak wynika z wyjaśnień Ministra-Szefa Urzędu Rady
Ministrów Leszka Millera, przesłanych mi pismem z dnia 04 lipca 1996 r.
znak:
GLM.4407- 36/96 "dofinansowanie KUL w 1996 roku wynosi: - na
działalność
dydaktyczną 17 711 zł, na pomoc materialną dla studentów 4 535 zł".
Papieska Akademia teologiczna nie była dotąd finansowana przez państwo.
Wielkość dotacji ulegnie znaczącemu zwiększeniu w związku z
inwestycyjnymi
planami tych uczelni, które w myśl konkordatu również mają być
finansowane
przez państwo. Wydaje się, że ewentualne dotacje nie powinny obejmować
wydatków
inwestycyjnych, ani też powstałych w wyniku decyzji organizacyjnych
podjętych
bez zgody państwa (np. tworzenie nowych wydziałów lub filii).
Zdumiewający jest zapis o
samodzielności kościelnych placówek w nadawaniu stopni naukowych. W
konkordatach zawartych z Bawarią (1966 r.) i Austrią (1933 r.) to
państwo
mianuje profesorów i docentów, a nawet nauczycieli religii w szkołach
wyższych,
po porozumieniu się z odpowiednim biskupem.
Artykuł 16
1.
Opiekę duszpasterską nad żołnierzami wyznania katolickiego w czynnej
służbie
wojskowej, w tym również zawodowej, sprawuje w ramach ordynariatu
polowego
Biskup Polowy zgodnie z prawem kanonicznym i statutem zatwierdzonym
przez
Stolicę Apostolską w porozumieniu z kompetentnymi władzami
Rzeczypospolitej
Polskiej.
2. Żołnierzom, o
których mowa w ustępie 1, zapewnia się możliwość swobodnego
uczestniczenia we
Mszy św. W niedziele i święta, jeśli nie koliduje to z ważnymi
obowiązkami
służbowymi.
3. Kapłani i
diakoni oraz członkowie instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń
życia
apostolskiego po złożeniu profesji wieczystej zostają przeniesieni do
rezerwy.
Alumnom wyższych seminariów duchownych, osobom po złożeniu ślubów
czasowych
oraz nowicjuszom odracza się służbę wojskową ze względu na odbywanie
nauki.
4. Kapłani przeniesieni
do rezerwy mogą być powołani do odbywania ćwiczeń wojskowych tylko w
celu
przeszkolenia do pełnienia funkcji kapelana wojskowego na wniosek
właściwego
przełożonego kościelnego.
5. W
czasie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny władza kościelna
skieruje
dodatkowych kapłanów do pełnienia funkcji kapelanów wojskowych, a
diakonów,
alumnów wyższych seminariów duchownych oraz członków instytutów życia
konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego do służby sanitarnej
lub
służby w obronie cywilnej.
komentarz: Jak dowodzi praktyka, kapelani
zastąpili w jednostkach wojskowych dawnych
oficerów politycznych. Jak wynika ze skierowanych do mnie wyjaśnień MON
(pismo
z dnia 21.08.1996) "w duszpasterstwie wojskowym przewidziane zostały
(..)
na koniec I półrocza 1996 r. 333 stanowiska dla żołnierzy zawodowych i
pracowników wojska (..) z tego duszpasterstwo katolickie - 302 (..) w
budżecie
Ministerstwa Obrony Narodowej w 1996 r. zaplanowano, na pokrycie
wydatków
związanych z działalnością duszpasterską środki w wysokości 10.439 tys.
zł, w
tym dla duszpasterstwa katolickiego 9.104 tys. zł".
Artykuł 17
1.
Rzeczpospolita Polska zapewnia warunki do wykonywania praktyk
religijnych i
korzystania z posług religijnych osobom przebywającym w zakładach
penitencjarnych, wychowawczych, resocjalizacyjnych oraz opieki
zdrowotnej i
społecznej, a także w innych zakładach i placówkach tego rodzaju. 2.
Osobom, o których mowa w ustępie
1, zapewnia się w szczególności możliwość uczestniczenia we Mszy św. W
niedziele i święta oraz w katechizacji i rekolekcjach, a także do
korzystania z
indywidualnych posług religijnych w zgodzie z celami pobytu tych osób w
zakładach wskazanych w ustępie 1.
3. Dla realizacji uprawnień osób, o których mowa w ustępie 1,
biskup
diecezjalny skieruje kapelanów, z którymi odpowiednia instytucja zawrze
stosowną umowę.
komentarz: Artykuł wprowadza zasadę, że
wszystkie zakłady wychowawcze, opieki
zdrowotnej i społecznej, penitencjarne itp. Muszą przyjąć i zatrudnić
kapelana,
skierowanego przez katolickiego biskupa diecezjalnego. Dotyczy to nawet
sytuacji, kiedy tego rodzaju placówki są prowadzone przez podmioty
innych
wyznań! W oświadczeniu z 15 lutego 1994 r. "Polska Rada Ekumeniczna
wyraża
ubolewanie, że Rząd RP zgodził się na sformułowania art. 17 konkordatu,
przewidujące wykonywanie rzymsko-katolickich praktyk i posług
religijnych w
zakładach opiekuńczo-charytatywnych i opieki zdrowotnej , prowadzonych
przez
Kościoły nierzymskokatolickie, bez porozumienia się z ich władzami".
Brak
jest przy tym zobowiązania Stolicy Apostolskiej, że w prowadzonych
przez
kościół katolicki tego rodzaju placówkach dopuści się do posług
religijnych
innych wyznań. Artykuł ten zapewnia kapelanom prawo do wynagrodzenia
oraz
świadczeń socjalnych i emerytalnych.
Jak wynika z przesłanych mi wyjaśnień Ministerstwa Zdrowia i Opieki
Społecznej (pismo z dnia 28 czerwca 1996 r. znak: BKK-IV-130-204/96)
"według danych na dzień 31.XII.1995 r. w szpitalach ogólnych resortu
zdrowia zatrudnionych było 781 kapelanów, w tym 180 w pełnym wymiarze
czasu
pracy oraz 601 w niepełnym wymiarze (..) Wynagrodzenia kapelanów
kształtują się
w granicach od 200 zł do 350 zł brutto (..) Ministerstwo zakupuje
usługi w 56
niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej zarejestrowanych w
rejestrach
prowadzonych przez wojewodów (..) W roku 1996 Ministerstwo zakupiło
1.499.741 osobodni
po 22,5 zł średnio."
Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało mnie pismem z
dnia 4
października 1996 r. znak: MP-371/96, iż "w Służbie Więziennej
utworzonych
jest 15,5 etatów kapelanów więziennych (..) koszty osobowe związane z
zatrudnieniem kapelanów w jednostkach organizacyjnych więziennictwa
wynoszą w
skali roku około 339 tys. zł."
Artykuł 18
Stosownie
do potrzeby zapewnienia opieki duszpasterskiej nad członkami
mniejszości
narodowych, biskupi diecezjalni decydują o organizowaniu posługi
duszpasterskiej i katechizacji w języku właściwej mniejszości.
komentarz:
Patrz komentarz do art.6.
Artykuł 19
Rzeczpospolita
Polska uznaje prawo wiernych do zrzeszania się zgodnie z prawem
kanonicznym i w
celach określonych w tym prawie. Jeżeli te zrzeszenia poprzez swą
działalność
wkraczają w sferę uregulowaną w prawie polskim, podlegają także temu
prawu.
komentarz: Istnieje szereg sprzeczności
pomiędzy normami prawa kanonicznego, a
przyjętymi w polskim prawie normami wynikającymi z międzynarodowych
paktów praw
człowieka. M.in. kanon 317 par. 4 kodeksu prawa kanonicznego zakazuje
pełnienia
funkcji "moderatorów" (przewodniczących) tym, "którzy pełnią
kierownicze urzędy w partiach politycznych". Niejednoznaczne jest
pojęcie
"sfera uregulowana prawem polskim".
Artykuł 20
1.
Kościół katolicki ma prawo swobodnego drukowania, wydawania i
rozpowszechniania
wszelkich publikacji związanych z jego posłannictwem.
2.
Kościół katolicki ma prawo posiadania i używania własnych środków
społecznego
przekazu, a także do emitowania programów w publicznej radiofonii i
telewizji,
na zasadach określonych w prawie polskim.
komentarz: Artykuł rażąco uprzywilejowuje
kościół katolicki, kosztem innych wyznań.
Polska Rada Ekumeniczna w oświadczeniu z 15 lutego 1994 wyraża
nadzieję, że
przywileje te "zostaną w drodze ustawodawczej rozszerzone na wszystkie
kościoły".
Jak
poinformował mnie prezes Telewizji Polskiej S.A. Ryszard Miazek, pismem
z dnia
2 października 1996 znak: TVP-p.-2435/96 "przeciętny miesięczny czas
przeznaczony
na audycje przygotowywane przez zespół programów katolickich TVP S.A.
wynosi
ok. 650 minut (oraz dodatkowo okazjonalne programy (transmisje)
związane
najczęściej z wizytami Ojca Świętego w różnych krajach) (..) średni
koszt
wyprodukowania 1 minuty wyżej wymienionych programów wynosi 280-300
zł."
Jak poinformował mnie prezes Polskiego Radia S.A., pismem z
dnia 24 października 1996 r. znak: SZKA/732/96 "Polskie Radio S.A. w
czterech ogólnokrajowych programach, w okresie miesiąca łącznie emituje
21
godzin audycji przygotowanych przez Redakcję Katolicką (..) średni
koszt
produkcji godziny produkcji programu religijnego wynosi 2.599 zł,
średni koszt
rozpowszechnienia (emisji) godziny programu radiowego wynosi 1.302 zł."
Jak wynika z ustaleń kontroli NIK w
1993 r, nadawcy kościelni - wbrew art. 7 ust. 1 ustawy o łączności -
nie
posiadali świadectwa homologacji swoich nadajników, a 15 kościelnych
stacji
radiowych (Radio Maryja - Zgromadzenie Redemptorystów) emitowało
program nie na
przyznanych częstotliwościach CCIR 87,5-108 MHz, lecz na paśmie OIRT
66-74 MHz.
Tak wygląda respektowanie prawa polskiego przez podmioty kościelne.
Artykuł 21
1.
Odpowiednie instytucje kościelne mają prawo do prowadzenia, każda
zgodnie ze
swą naturą, działalności o charakterze misyjnym, charytatywnym i
opiekuńczym. W
tym celu mogą one tworzyć struktury organizacyjne i urządzać publiczne
zbiórki.
2. Przepisy prawa
polskiego o zbiórkach publicznych nie mają zastosowania do zbierania
ofiar na
cele religijne, kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą, naukową,
oświatową i wychowawczą oraz utrzymanie duchownych i członków zakonów,
jeżeli
odbywają się w obrębie terenów kościelnych kaplic oraz w miejscach i
okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w sposób
tradycyjnie
ustalony.
komentarz: Artykuł dyskryminuje inne
wyznania. Polska Rada Ekumeniczna w oświadczeniu
z 15 lutego 1994 zauważa, iż "pożądane jest, aby postanowienia art. 21
ust. 2 konkordatu, dotyczące zbiórek publicznych, zostały rozszerzone
na
wszystkie kościoły". Niejasne prawnie są sformułowania: "miejsca i
okoliczności zwyczajowo przyjęte" oraz "sposób tradycyjnie
ustalony".
Artykuł 22
1.
Działalność służąca celom humanitarnym, charytatywno- opiekuńczym,
naukowym i
oświatowo-wychowawczym podejmowana przez kościelne osoby prawne jest
zrównana
pod względem prawnym z działalnością służącą analogicznym celom i
prowadzoną
przez instytucje państwowe.
2.
Przyjmując za punkt wyjścia w sprawach finansowych instytucji i dóbr
kościelnych oraz duchowieństwa obowiązujące ustawodawstwo polskie i
przepisy
kościelne, Układające się Strony stworzą specjalną komisję, która
zajmie się
koniecznymi zmianami. Nowa regulacja uwzględni potrzeby Kościoła,
biorąc pod
uwagę jego misję oraz dotychczasową praktykę życia kościelnego w Polsce.
3. Władzom państwowym zostanie
wskazana instytucja kościelna lub instytucje kościelne, kompetentne w
sprawach
wymienionych w ustępie 2.
4.
Rzeczypospolita Polska w miarę możliwości udziela wsparcia materialnego
w celu
konserwacji i remontowania zabytkowych obiektów sakralnych i budynków
towarzyszących,
a także dzieł sztuki stanowiących dziedzictwo kultury.
komentarz: Artykuł grożący największymi
konsekwencjami finansowymi dla budżetu
państwa. "Zrównanie pod względem prawnym" działalności humanitarnej,
charytatywno-opiekuńczej, naukowej i oświatowo-wychowawczej,
prowadzonej przez
kościelne osoby prawne oznacza dotowanie z budżetu państwa tej
działalności.
M.in. w 1993 roku budżet w dziale "ochrona zdrowia" przeznaczył na 52
kościelne zakłady opiekuńczo-lecznicze i leczniczo-wychowawcze 237
miliardów
starych zł. Z budżetów wojewódzkich dotowanych jest dodatkowo ok. 100
kościelnych
domów pomocy społecznej.
Konkordat przesądza dalsze funkcjonowanie Funduszu Kościelnego oraz
zasady przekazywania Kościołowi przez państwo majątku, dalsze
obowiązywanie
ustawy z 17 maja 1989 r. o ubezpieczeniu społecznym duchownych, a także
utrzymanie dotychczasowych zwolnień podatkowych i celnych.
Jak wynika z wyjaśnień przesłanych
mi przez Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów Leszka Millera (pismo z
dnia 4
lipca 1996 r., znak: GLM.4407-36/96) "w 1996 roku obciążenie Funduszu
Kościelnego
z tytułu ubezpieczenia społecznego duchownych wyniosło 12 730 997, 37
zł.
Rozliczenie to dotyczy zobowiązań za 1995 rok, bowiem zgodnie z ustawą
(..)
zobowiązania te Fundusz Kościelny reguluje jednorazowo za rok poprzedni
do 31
marca w danym roku budżetowym (..) Wypłaty ze składek osób duchownych w
1995 r.
wyniosły 6 754 825, 35 zł, co stanowiło 34,7% ogółem wypłaconych przez
ZUS
świadczeń."
Jak
poinformował mnie Departament Wyznań Urzędu Rady Ministrów, pismem z
dnia 27
czerwca 1996 r. znak: DW/PW/464/96 "w 1995 roku wartość zwolnienia
podmiotów kościelnych od cła i podatków wyniosła (..) 9 621 433, 30
PLN."
Według wyjaśnień Ministerstwa Kultury i Sztuki (pismo z dnia 26 czerwca
1996
r., znak: PR/538/96) "finansowanie prac remontowo-konserwatorskich
zabytkowych obiektów sakralnych w 1996 roku dla 605 obiektów kościoła
rzymsko-katolickiego wyniosło 10 884 795 PLN."
Artykuł 22 ust. 2 i 3 przewiduje utworzenie specjalnej komisji,
która ma zająć się "potrzebami Kościoła". Należy liczyć się ze
zgłaszaniem zapotrzebowań na dotowanie przez państwo na poziomie co
najmniej
diecezji, ponieważ w myśl kanonu 391 par. 1 kodeksu prawa kanonicznego
biskup
diecezjalny ma pełnię władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej,
także w
zakresie spraw majątkowych. Art. 22 ust. 4 stanowi o "udzielaniu
wsparcia
materialnego w celi konserwacji i remontowania zabytkowych obiektów
sakralnych
i budynków towarzyszących". Wydaje się konieczne ograniczenie dotacji
wyłącznie do obiektów zabytkowych, publicznie dostępnych, bowiem art.
60 ustawy
z 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do Kościoła katolickiego stanowi,
iż
"budynkami towarzyszącymi" w rozumieniu ustawy są m.in.:
"budynki stanowiące mieszkanie proboszcza lub rektora i kancelarię
parafialną
lub kancelarię rektora (plebanię), budynki stanowiące mieszkanie
wikariuszy
(wikariatkę), budynki stanowiące mieszkanie pracowników świeckich
parafii
..."
Artykuł 23
Kościelne
osoby prawne mogą zgodnie z przepisami prawa polskiego nabywać,
posiadać,
użytkować i zbywać mienie ruchome i nieruchome oraz nabywać i zbywać
prawa
majątkowe.
Artykuł 24
Kościół
ma prawo do budowy, rozbudowy i konserwacji obiektów sakralnych,
kościelnych
oraz cmentarzy - zgodnie z prawem polskim. O potrzebie budowy świątyni
i o
założeniu cmentarza decyduje biskup diecezjalny lub inny właściwy
ordynariusz.
Budowę obiektów sakralnych i kościelnych oraz założenie cmentarza
inicjują
właściwe władze kościelne po uzgodnieniu miejsca z kompetentnymi
władzami i po
uzyskaniu wymaganych decyzji administracyjnych.
Artykuł 25
1. W
każdej diecezji komisja powołana przez biskupa diecezjalnego będzie
współpracować z właściwymi władzami państwowymi w celu ochrony
znajdujących się
w obiektach sakralnych i kościelnych dóbr kultury o ogólnonarodowym
znaczeniu
oraz dokumentów archiwalnych o wartości historycznej i artystycznej.
2. Kompetentne władze państwowe i
Konferencja Episkopatu Polski opracują zasady udostępniania dóbr
kultury
będących własnością lub pozostających we władaniu Kościoła.
Artykuł 26
Kościelne
osoby prawne mogą zakładać fundacje. Do fundacji tych stosuje się prawo
polskie.
komentarz:
Jeśli nie zostanie ograniczony krąg podmiotów uzyskujących
osobowość prawną (patrz komentarz do art. 4), powstanie sprzeczność
pomiędzy
uprawnionymi do zakładania fundacji w myśl ustawy o fundacjach, a
uprawnionymi
w myśl konkordatu. Ma to znaczenie również z uwagi na zwolnienia
podatkowe.
Artykuł 27
Sprawy
wymagające nowych lub dodatkowych rozwiązań będą regulowane na drodze
nowych
umów między Układającymi się Stronami albo uzgodnień między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencją Episkopatu Polski, upoważnioną
do tego
przez Stolicę Apostolską.
komentarz: Artykuł ograniczający
kompetencje władz państwowych R.P., w tym
ograniczający władzę ustawodawczą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Narzuca
konieczność negocjacji dyplomatycznych w sprawach należących do
kompetencji
własnej państwa. Relacje pomiędzy państwem a Kościołem muszą zostać
gruntownie
uporządkowane - tymczasem ten zapis oznaczać będzie konieczność
uzgadniania z
Watykanem ustaw, np. dotyczących opodatkowania kościelnych osób
prawnych bądź
fizycznych.
Artykuł 28
Układające
się Strony będą usuwać na drodze dyplomatycznej zachodzące pomiędzy
nimi
różnice dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszego konkordatu.
komentarz: Jak wynika z powyższych
komentarzy do poszczególnych artykułów, konkordat
w tej wersji to Himalaje niejasności! Użyte sformułowania są mocno
kontrowersyjne, a interpretacja niełatwa. Minister Spraw Zagranicznych
Dariusz
Rosati, odpowiadając na moją interpelację w sprawie projektu deklaracji
Rządu
lub Ministra Spraw Zagranicznych dotyczącej Konkordatu ze Stolicą
Apostolską
(pismo z dnia 12 lipca 1996 r. znak: Jz-0202-403(2)96) stwierdził, iż
"Minister Spraw Zagranicznych - działając z upoważnienia Prezesa rady
Ministrów, podjął dialog ze Stolicą Apostolską w celu usunięcia tych
wątpliwości w sposób zgodny z prawem traktatów. Zachowanie poufności
tych
rozmów jest życzeniem strony watykańskiej i jest zgodne z ustawą o
tajemnicy
państwowej i służbowej z dnia 14 grudnia 1982."
Podkreślić
należy, iż wobec niejasności interpretacyjnych, wyjaśnianie powstałych
na tym
tle sporów na drodze dyplomatycznej oznaczać będzie po prostu możliwość
stosowania przez Kościół polityki faktów dokonanych, jak to miało już
miejsce w
przypadku "Instrukcji", wprowadzającej naukę religii do szkół,
"Kodeksu Etyki Lekarskiej" czy zapisu o "wartościach
chrześcijańskich". Znacznie rozsądniejsze byłoby dołączenie artykułu,
zawierającego słowniczek precyzyjnie zdefiniowanych dotychczasowych
niejednoznacznych
i kontrowersyjnych sformułowań.
Artykuł 29
Konkordat
niniejszy podlega ratyfikacji. Wejdzie on w życie po upływie 1 miesiąca
od dnia
wymiany dokumentów ratyfikacyjnych.
Konkordat niniejszy sporządzono w Warszawie, dnia 28 lipca 1993
roku, w
dwóch egzemplarzach, każdy w języku polskim i włoskim, przy czym obydwa
teksty
są jednakowo autentyczne. Na
dowód
czego Pełnomocnicy Układających się Stron podpisali niniejszy konkordat
i opatrzyli
go pieczęciami. (Krzysztof
Skubiszewski) (
+ Józef
Kowalczyk)
Stolica Apostolska nawiązała
dotąd stosunki dyplomatyczne ze 147 państwami.
Tylko 46 zawarło z Watykanem konkordaty; spośród państw europejskich
uczyniły
tak tylko cztery: Włochy, Hiszpania, Austria, Portugalia, część landów
Niemiec.
Francja jest tradycyjnie katolickim krajem o znacznej swobodzie
działania
Kościoła - a nie miała, nie ma i nie chce mieć własnego konkordatu.
Konkordat
Polski z 1993 roku ustanawia prawny model stosunków między państwem a
Kościołem
przed uchwaleniem Konstytucji. W sytuacji braku nowej, demokratycznie
uchwalonej Konstytucji, konkordat ten urasta do rangi dokumentu
konstytucyjnego, nadrzędnego nad prawem krajowym.
Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 12 czerwca 1992 roku
stanowi, iż ratyfikacja umowy międzynarodowej oznacza konieczność
zmiany ustaw
krajowych. Konkordat w powyższej wersji wymaga nowelizacji dwudziestu
ośmiu
ustaw polskich, przy czym wszystkie nowelizacje mają charakter
zwiększania
uprawnień i przywilejów kościoła. W odniesieniu do ustaw, które
faktycznie
wymagają nowelizacji ze względu na konieczność dostosowania relacji
państwo-kościół do zasad obowiązujących w cywilizowanych państwach
Europy - ten
konkordat sankcjonuje stanowisko zachowawcze, zmuszając demokratycznie
wybrane
władze państwa do uciążliwego negocjowania wewnętrznych spraw państwa
na forum
międzynarodowym.
Powyższy
konkordat nie zobowiązuje Kościoła nawet do respektowania Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, nie sprzyja ujawnieniu finansów Kościoła,
stanowiących wciąż niemałą część tzw. szarej strefy gospodarczej. Jest
wreszcie
dokumentem, budzącym żywe obawy o użycie go jako narzędzia
"przystosowania" polskiego prawa do doktryny katolickiej i prawa
kanonicznego.
Jeśli w ogóle
konkordat miałby być ratyfikowany - czemu jestem przeciwny - niezbędne
byłoby
przynajmniej sprecyzowanie jego postanowień. Może to oznaczać np.
zawarcie tzw.
Protokołu Dodatkowego (konwencja z 17 września 1970 z Bawarią, czy
Układ z 8
marca 1971 z Austrią), bądź wymianę uzgodnionych not (ratyfikacja
Konwencji z
27 czerwca 1964 r. z Tunezją), bądź też wstrzymanie się z wymianą
dokumentów
ratyfikacyjnych i rozpoczęcie negocjacji zapowiedzianych w art. 28. Ryszard Zając
W mojej ocenie
uściślenia i doprowadzenia do zgodności z
prawem, wymagają szczególnie następujące zapisy konkordatu: · wyrażona w art.
1 zasada "niezależności i autonomii państwa i kościoła", · art. 4,
poprzez wyraźne zdefiniowanie katalogu kanonicznych osób prawnych,
uzyskujących
osobowość prawną w świetle prawa polskiego,
· art.6
w części dotyczącej
jednostronnego znoszenia przez władze kościelne ordynariatu polowego, · art. 6
i 7, poprzez uzupełnienie o
kwestię dopuszczalności
podwójnego obywatelstwa biskupów, · wyrażone
w art. 8 i 24 pojęcie
"nienaruszalności cmentarzy",
· art. 10 w części dotyczącej procedury
zawierania małżeństw, · postanowienia
art. 12 dot. organizowania przez
publiczne szkoły i przedszkola nauki religii,
· art. 17 w części dotyczącej kierowania
kapelana katolickiego do zakładów opieki społecznej prowadzonej przez
inne
wyznania, · art. 18 poprzez uzupełnienie, iż kościół katolicki
popiera
prowadzenie w języku polskim duszpasterstwa dla Polonii za granicą · art. 22
poprzez skreślenie quasi-parlamentarnych prerogatyw "komisji oraz
precyzyjne uściślenie zasad finansowania kościoła katolickiego, a także
opodatkowania duchowieństwa, · wyrażony
w art. 27 tryb zmian treści
konkordatu, ignorujący konieczność ratyfikacji przez Sejm
Rzeczypospolitej
Polskiej, · Ponadto
w tytule i tekście konkordatu winna być zachowana zasada alternatu w
wymienianiu nazw stron umowy międzypaństwowej.
Znowelizowana uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
1 lipca 1994 r. o trybie prac nad ustawą o ratyfikacji konkordatu
między
Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską stwierdza jednoznacznie, iż
problem
ratyfikacji konkordatu powinien zostać roztrzygnięty po uchwaleniu
nowej
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym Rada Ministrów zyskuje
czas
niezbędny do przeprowadzenia rozmów ze Stolicą Apostolską,
zmierzających do
renegocjacji kontrowersyjnych i niejasnych zapisów konkordatu.
Podjęta w tym samym celu w kwietniu
1995 roku inicjatywa Deklaracji Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu
i
Episkopatu nie powiodła się. Istotnym mankamentem tej inicjatywy był
brak
jakichkolwiek konsekwencji prawnych z tytułu ewentualnego jej
zaakceptowania.
Tym samym jednak strona kościelna przyznała, iż dostrzega istotne
wątpliwości co
do treści konkordatu, jakie ujawniły się w toku procesu ratyfikacji.
Nie ulega
wątpliwości, iż w tej sytuacji jedyną drogą wiodącą do ewentualnej
ratyfikacji
konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską pozostaje
renegocjacja treści tej umowy międzynarodowej.
Copyright (C) 1997 Ryszard Zając
przedruki dozwolone z podaniem źródła